Kokosdoppade vaniljbullar !

Har bakat idag. Blev bullar. Ser mycket goda ut, har precis ätit en mycket god lunch så det får bli en bulle senare. Är ju faktiskt lördag idag !



Recept!

50 g jäst för söta degar
125 g smör
3 ½ dl mjölk
3/4 dl socker
½tsk bakpulver
10-11 dl mjöl

Fyllning
4 dl vaniljkräm

Pensling
uppvispat ägg

Garnering
3 dl florsocker
1 liten äggvita
½ dl kokosflingor

Ugn
250grader

Gör så här;

1. Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Häll blandningen i bunken och rör tills jästen löser sig. Blanda i socker. Vänd ner bakpulver i mjölet. Arbeta in nästan allt mjöl och knåda degen blank och smidig. Låt jäsa varmt och dragfritt under bakduk till dubbelstorlek, ca 30 min.

2. Stjälp uoo degen på mjölat bakbord. Dela den i 18.20 bitar och rulla till bullar. Platta till lite och gör en fördjupning i mitten. Klicka i vaniljkräm. Låt jäsa på plåt med bakpapper i 15 min.

3. Pensla bullarna med ägg. Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg, 5-10 min. Låt kallna under bakduk.

4. Garnering; Rör med gaffel florsocker och äggvita till en smidig glasyr. Pensla bullarna med glasyren och doppa dem i kokos!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0