Baka baka liten kaka..

Björnkaka med smörkrämsfyllning! Finns nog inge godare! smask smask, haha.
Hade mamma sett mig nu hade hon vart stolt, för när klockan var 6 så började jag blanda ihop en kaka. Men det var inte meningen att jag skulle baka idag, min form är inte hemma så jag tog en annan, men icke det blev inte bra alls.
Jag som ville bjuda svärmor på ngt gott.

Här kommer i af receptet.


BJÖRNKAKA med smörkrämsfyllning.

 


Ingredienser

75 g margarin
1 ½ dl mjölk
2 ägg
1 äggvita
3 dl socker
4 dl vetemjöl
3 tsk kanel
3 tsk bakpulver


Jag tar även i 1 tsk kardemumma.

Fyllning:
50 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula


Gör så här

Smält margarinet och blanda med mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, kanel och bakpulver.

Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt mjölkblandningen och rör till en jämn smet.
Häll smeten i en smord och bröad bakform (1 ½ liter).

Grädda kakan i mitten av ugnen på 175 graders ugnsvärme cirka 35 minuter.

Smält smöret till fyllningen medan kakan gräddas. Blanda det med flor- och vaniljsockret.

Tillsätt äggulan och rör till en jämn smet (smeten kan till en början se ut som om den skurit sig men det är bara att fortsätta röra).

Dela kakan på mitten medan den fortfarande är varm. Bred ut fyllningen på den ena halvan och lägg ihop kakan igen. Låt kakan bli riktigt kall innan den serveras.

LYCKA TILL !

Kommentarer
Postat av: carolin

hehe jaa :)

2009-09-12 @ 09:20:12
URL: http://cna.blogg.se/
Postat av: Patti

Den var riktigt god!! :)

Ska testa mig på att göra en sån nån dag! ;)

Kram

2009-09-12 @ 17:15:21
URL: http://www.metrobloggen.se/FiinGuzzilago

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0