Regn!

åh är det bara jag som älskar regn ?
Alla andra bloggar jag läst idag så står det att de hatar regn, det är ju skit mysigt.

Bara kura ner sig i soffan med en kopp te, kolla på tv eller lösa korsord.
Nu finns det typ INGET på Tv, men några filmer kan man alltid se om =).

Eller så bakar man, vill baka Rimbobullar men har ingen jäst hemma.

Får baka det senare ist.

Lägger upp receptet till bullarna här nedan !

Rimbobullar

25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumstemp. margarin
1 msk socker
ca 6 dl mjöl.

Fyllning
75 g margarin
1 ½ msk socker
1½ tsk vaniljsocker

Pensling och garnering
ägg
pärlsocker och fin hackad mandel

Rör ut jästen i lite av mjölken i degbunken. tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta samman dem till en smidig deg. Kavla ut den försiktigt till en stor fyrkant, 40*40 cm. Skär den i fyrkanter, 8*8 cm, och lägg lite av fyllningen på mitten av dem. Nyp ihop och lägg dem i pappersformar. Låt bullarna jäsa ca 2 timmar i rumstemp.
Pensla dem med ägg, strö ev på lite pärlsocker och mandel. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Ugnstemp, 250 grader!

Jag brukar även ha i lite choklad för att få dem ännu godare =) .

Lycka till !

Tjing


Kommentarer
Postat av: ★ katta ★

Det är bara du som älskar regn =) jag vill vara ute och leka med isabelle i soooolen... Fast det klart, när man inte hade barn så var de mysigt med regn då man bara kunde slappa inne.. är lite annat nu :)

2009-05-22 @ 11:11:19
URL: http://kattaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0